موزاییک و کاربردهای آن

موزاییک و کاربردهای آن : تصویری که با چیدن منظم و هموار قطعات کوچک سنگ‌های رنگی یا سفال در کنار هم ساخته می‌شود موزاییک می‌نامند.

موزاییک یکی از پر کاربردترین مصالح ساختمانی و در اروپا و بخصوص آلمان و ایتالیا بسیار مورد استفاده می‌باشد. موزاییک سنتی  (کفپوش بتنی) کفپوشی است متراکم، در حقیقت یک جور بتن است که تراکم خود را یا از طریق فشار پرسی (موزاییک پرسی) یا از طریق لرزش (موزاییک ویبره‌ای) به دست می‌آورد و از ماسه، سیمان، سنگ‌دانه، پودر سنگ و آب در ابعاد و طرحهای گوناگون تولید می‌شود.

واش بتن یا موزاییک شسته (بتن شسته) نوعی کفپوش بتنی است، که از ترکیب سیمان، ماسه، سنگ‌دانه‌های طبیعی، آب و افزودنی‌های بتن مانند فوق روان‌کننده‌های پلی کربوکسیلاتی در رنگ‌های متنوع تولید می‌گردد. استفاده از فوق روان‌کننده‌های پلی کربوکسیلاتی در طرح اختلاط واش بتن باعث افزایش مقاومت فشاری و خمشی (به دلیل امکان کاهش نسبت آب به سیمان) و کاهش جذب آب (به دلیل تراکم بالاتر) می‌گردد. همچنین می‌توان موزاییک هایی که در فرایند تولید آن‌ها از فوق روان‌کننده‌های پلی کربوکسیلاتی استفاده می‌شود را واش بتن نامید.

(موزائیک  طرحی است از قطعات سنگ، شیشه، سفال، چوب رنگین که بر روی دیوار، سقف، زمین و غیره نصب می گردد.

طبقه بندی موزاییک‌ها بر اساس شکل ظاهری و نمای سطح رويه :

 

۱)موزاييک سنگ دار: موزاييکی که سطح رویه‌ی آن متشکل از سنگ‌های تزئينی است و به ۳ صورت شسته و  صاف و شياردار(طرح دار) ساخته می‌شوند و برحسب سایز و قطر دانه‌های سنگی به ۵ دسته گروه بندی می‌شوند

۲) موزاييک سيمانی: موزاييکی است که در سطح رويه هیچ‌گونه سنگ دانه‌های تزئينی ندارد و تنها دارای شيار و طرح‌های ساده است.

۳) واش بتن : موزاییکی را گویند که سطح آن دارای دانه‌های شن برجسته آشکار است.

۴) موزاييک شياردار: موزاييکی که سطح رويه آن فرورفتگی و برجستگی‌هایی به اشکال مختلف وجود داشته و به‌عنوان سنگ فرش پياده رو و محوطه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *